Krapte, na Covid, het woord van het moment! Is het een bedreiging of eerder een opportuniteit? | Berenschot

Krapte, na Covid, het woord van het moment! Is het een bedreiging of eerder een opportuniteit?

Publicatie
Man met laptop

Deel deze publicatie

Datum

01 april 2022

Dagdagelijks lezen wij berichten over krapte aan energie, aan grondstoffen, aan chips, en bovenal krapte aan geschikte arbeidskrachten. Het aantal openstaande vacatures voor technische functies zoals onderhoudsmecanicien, technieker, fietshersteller, enz. geraken niet snel ingevuld. De lijst aan knelpuntberoepen is ook weer in 2022 vergroot.

Deze krapte is er niet enkel door een tekort aan kandidaten, maar is vaak een combinatie van verschillende factoren.  Zo speelt het ontbreken van bepaalde competenties, de specifieke arbeidsomstandigheden zoals zware fysieke arbeid, weekend- en avondwerk, het type contracten of verloning, e.a., ook een rol en bemoeilijkt dit alles een vlotte invulling van vacatures of het aan boord houden van arbeidskrachten.

Is de oplossing “meer verlonen”? Neen, het is echter wel raadzaam dat u als werkgever op zijn minst marktconform beloond of meer om uzelf als organisatie niet uit de markt te concurreren. Vandaar dat op tijd en stond uw loonbeleid meten met de markt een slimme zet is, bijvoorbeeld via deelname aan de jaarlijkse “My Reward Benchmark” van Berenschot.

Echter zal u als werkgever meer en meer strategische keuzes moeten maken om de continuïteit en daarmee het bestaansrecht van de organisatie te borgen in een permanent krappe arbeidsmarkt en het verschil te gaan maken in de toekomst door innovatie.

Onderscheid u als organisatie, ook op vlak van arbeidsvoorwaarden en loonbeleid, door innovatief beleid zoals het invoeren van een kortere werkweek, het toekennen van extra ouderschapsverlof, extra dagen verlof voor zij die sporten, het ter beschikking stellen van een coach in de fitnessclub, een tussenkomst in de elektriciteitsrekening of in de brandstof, enz.. Denk “out of the box” en vertaal het DNA van uw organisatie in uw verschillende (strategische) domeinen, dus ook in uw personeelsbeleid, opdat uw eigen medewerkers zich verbonden voelen met uw organisatie en u hiermee retentie bekomt en naar de buitenwereld toe om kandidaten aan te trekken die geloven in uw DNA/corporate story!

Auteur(s)
Uitgavedatum
Paul Tops, Jacques Hodeige
maart / april 2022

Download het artikel

Blijf op de hoogte met onze laatste artikelen.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief